BASIN TOPLANTISI - ETKİNLİK - KONFERANS
Basın Daveti Türkiye Kurumsal Yatırımcı Yöneticileri Derneği 06 Şubat 2020, 09:30

Türkiye Kurumsal Yatırımcı Yöneticileri Derneği (TKYD), 2019 yılında Emeklilik ve Yatırım Fonları performanslarını ve fonlara artan ilgiyi açıklıyor. 06 Şubat 2020...

Tüm Etkinlikleri Göster
BANKA HİSSELERİ
Hisse Fiyat Değişim(%) Piyasa Değeri

E-posta listemize kayıt olun, en son haberler adresinize gelsin.

Ana SayfaGündemFaiz günah mı?----

Faiz günah mı?

Faiz günah mı?
20 Temmuz 2014 - 08:23 www.finansgundem.com

Günümüzde faizle iş yapmayan yok. Ev, araba ya da başka ihtiyaçlar için kredi çeken herkes faiz ödüyor. Peki bu günah mı?

Faiz hak edilmeyen fazlalık, gelir, rant, getiri demektir. Faizi serbest bırakan laik sistemlerde faiz “hak edilmiş bir gelir”dir; ama bütün ilâhî dinlerde faiz haram kılınmış, yasaklanmıştır. Faiz zulümdür ve haramdır; çünkü Faiz alan, hiçbir riske girmeden, emek sarfetmeden, zahmet çekmeden, her nasılsa elde ettiği bir sermaye sayesinde gelir elde ederken bu sermayeyi kullanan, bununla yatırım ve üretim yapmaya teşebbüs eden, emek ve zahmet çeken kimseler faizciye (tefecilere, bankalara ve mevduat sahiplerine) sermayeden fazla ödeme yapmaktadırlar; bu ödeme, müteşebbis (emeği çeken, işi yapan, yatıran, üreten) kazanmasa da, zarar etse de, evini barkını satmak mecburiyetinde kalsa da yapılmaktadır. Eğer faizi bankalar veya devlet ödeyecekse daha büyük bir zulüm söz konusudur; bu durumda rantiyer (biriktirdiği paranın faizini yiyen) hem ana parasını hem de faizini alırken bu faizi ödeyen -çoğu dar gelirli- halk olmaktadır; bugün devlet borç batağına saplanmıştır, faizi ödeyebilmek için yeniden faizli borç almaktadır, bu paradan hiç yarar görmeyen halk ise rantiyere faiz ödemektedirler.

Zaruretler mübah kılar mı

Bankalar iflas etmekte, faizi ve ana parayı, yine bu işten hiçbir menfaati olmayan halk ödemektedir. İşte bu sebeplerledir ki dinler faizi haram kılmış, sermaye toplamak için kâr ve zararda ortaklık seçeneğini tercih etmiştir. Ticari değil de şahsi ihtiyacı için para/mal bulmak zorunda olan kimselere de şahıslar ve devlet faizsiz olarak kredi verecek, bundan sevap kazanacak, milli birliği güçlendirecek ve ahirete yatırım yapmış olacaklardır.  Bugün faizin, içkinin, zinanın haram olduğunu bilmeyen müslüman yoktur. Haramlar zamanla helal olmaz. Şu kadar var ki, (Zaruretler, haram olan bir şeyi mubah kılar), fakat zaruret bitince haramlığı devam eder. Mesela susuzluktan ölecek kimsenin, şaraptan başka içecek bir şey bulamazsa, ölmeyecek kadar şarap içmesi caiz olur. Daha fazla içmesi caiz olmaz. Açlıktan ölecek kimsenin leş yemesi de böyledir.

10 kile yerine 12 kile almak

Kur’an-ı Kerim’de Bekara suresi 275. âyet-i kerimesinde, (Alışverişin helal, faizin haram) olduğu bildirilmektedir. Faiz yalnız İslam dininde değil, semavi dinlerin hepsinde haramdı. Fetava-i Hayriyyede buyuruluyor ki:

‘Zimmi [gayrimüslim] zimmiye elli lira ödünç verip, faizi ile birlikte ellibeş lira alsa, beş lirayı geri vermesi gerekir. Çünkü, faiz her dinde haramdır.’

Faiz, ödünç vermekte, rehinde ve alışverişte olur. Fıkıh kitaplarında faizin yetmişten fazla çeşidinin olduğu bildirilmektedir. Bunun için alışveriş ve başka sözleşme yapacak kimselerin, hangi hallerde faiz olduğunu iyice öğrenmesi gerekir. Bu bilgileri öğrenmek farz-ı ayndır. Bilmeyen kimse farkında olmadan faiz alıp verir, böylece büyük günaha girmiş olur. Haram olduğunu bilmediği için tevbe etmez. İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:

Daha fazlasını ödemesi şartı ile ödünç vermek faizdir. Haram anlaşma ile ele geçen malın hepsi haram olur. Mesela, 12 kile ödemesi şartı ile, on kile buğday ödünç verilse, 12 kilenin hepsi haram olur. Fazladan alınan 2 kilesi kul hakkı olduğu için, geri verilmesi gerekir. On kilesi de haram olduğu için fakire sadaka olarak verilir.

7 büyük günahtan biri sayılıyor

Efendimiz’in ‘Her türlüsü ayağımın altındadır’ buyurduğu  faiz, pek çok hadis-i şerifde de yasaklanmıştır:

-‘Helak eden yedi şeyden biri faiz almaktır.’ [Buhari]

-‘‘Yedi büyük günahtan biri faiz yemektir.’ [Bezzar]

-‘‘Faiz alana da verene de lanet olsun!’ [Müslim]

-‘‘Vücuduna dövme yapana, yaptırana, faiz alıp verene lanet olsun.’ [Buhari]

-‘‘Allahü teâlâ, dört kimseyi Cennete koymaz: Bunlar, devamlı içki içen, faiz alan, yetim malı yiyen ve ana-babasına asi olandır.’ [Hakim]

-‘‘Bir dirhem faiz alıp vermek otuz zinadan günahtır.’ [Taberani]

-‘‘Hep faiz yiyen sonunda fakirliğe düşer.’ [İbni Mace]

-‘Kıyamet yaklaştıkça, faiz, zina, ve içki çoğalır.’ [Taberani]

-‘Miraç gecesi, karınları ev gibi, içleri yılan dolu insanlar gördüm. Bunların kim olduğunu Cebrail aleyhisselama sordum. Faiz yiyenler olduğunu bildirdi.’ [İbni Mace] Star
ETİKETLER :
YORUMLAR (20)
:) :( ;) :D :O (6) (A) :'( :| :o) 8-) :-* (M)
  • D.DEMİRCAN22 Şubat 2018 10:54

    ben kredı ıle ev aldım bunun borcunu oduyorum bu gunahmıdır :'(

  • kadir kara26 Ocak 2015 00:25

    Gunahtir

  • hilmi04 Ocak 2015 20:35

    Ben dinimi seviyorum

  • M.GUR21 Temmuz 2014 08:58

    Ülkemizde paylaşım hakkaniyata göre değil ranta ve senden benden olana göre ayarlanmıyormu nerde adalet nerde hak nerde islamiyet görüyoruz yöneticilerimizi kör değiliz.

  • M.GUR21 Temmuz 2014 08:51

    Malisef düzeni koyanlar hakkaniyat adalet adına çalışmadıkları için ezilen sömürülen hep alt tabaka oluyor mesala asgari üçret,bu konular ekranlarda şurda burda değilde devleti yönetenlerin vicdanlarında olacak sistem ve sistemi yönetenler malisef ortada buluşmuyor

  • Borsacı20 Temmuz 2014 22:22

    Vadeli emtia piyasalarının oturması lazım. Oradan çıkacak vade farkına ve komisyona göre hem islama uygun hem de ihtiyaçlara uygun bir şey çıkabilir. Altın+gümüş+kömür+buğday+demir+un+petrol+elektrik gibi vasfı pek değişmeyen bir çok şeyden dengeli bir endeks yapılır her gün fiyatı açıklanır. Bunların 3 ay sonraki fiyatlarından da bir endeks yapılır açıklanır. Bu endeksi merkez bankası ikincil bir para olarak ilan eder. Yani piyasada 2 tane para olur. Biri günlük kullanım için biri de borç alacak işlerinde kullanılır. Endeks para sadece bankada tutulur ve faiz verilmez zaten günlük değeri ilan ediliyor. Altın karşılığı para günümüz şartlarına çok uygun değil gibi. Kriz zamanında değeri düşecek bir şey olması lazım. Altın kriz zamanında değerleniyor ve daha derin krizler oluşuyor. Normal para da bolluk zamanında değerlenir yokluk zamanında değeri düşer ama yine aynı miktar mal alırsın.

  • Nadir20 Temmuz 2014 19:58

    Kardeşlerim faiz haram birden fazla evi olukta 10geçgin varsa karadaya buların geliri haram eğer 40da birini vermiyorsa her yıl düşünün im 40 evinden birini veriri yılda Türkiye'de imese vermez bayilik sistemi içinde olalar haram istediğiniz kadar çalışıyoru değin komisyonculuk emlakçılık aracılık haram bedava para bunlar öbür dünyanızı düşünüyorsanız ter döneceksiniz başkasının şeyiyle gerçekleşerler ya ofisi işe sadece kendiniz gideceksiniz bayii olmayacak açacak sın mesela bi fırın çalışacaksın oturmak yok ben büyüğümde 1000 kişiye ekmek veriyorum yok sen mi veriyorsun köle gib kullanıyormusun bunlar ince mevzular

  • adil20 Temmuz 2014 17:58

    Faiz günah, hırsızlık ve kul hakkı sevap..

  • hakan aksoy20 Temmuz 2014 17:56

    Bana hiç kimse borç vermiyor iken sadece bir kişi borç vermeyi kabul etmiş. Eğer girdiği bu kişinin aldığı risk karşılığı bir bedel olmaz ise neden böyle bir riske girsin?

  • bir bilen20 Temmuz 2014 14:26

    faiz paranın bir üretime bağlı olmaksızın artması anlamına gelir yani siz bir parayı sağ cepten sol cebe aktarmakla artırdığınız halde bir üretimde ve mal ticareti yapmaz iseniz bu faizdir. Günah olanda budur. en büyük örneğide 2008 yılında yaşanan amerika kaynaklı mortgage krizidir. Burada ipotek belgeleri elden ele dolaşmış karşılığında büyük paralar kazanılmış ancak bu kazanç üretime bağlı bir kazanç olmadığından dünya çapında bir kriz doğurmuştur. Faizsiz çalışan bankalar bu nedenle nakit kredi vermezler. Siz bir ürün almazsanız yani ortada bir üretim yoksa kredi alamazsınız. Yani faizsiz çalışan bir banka ortada üretim yoksa siz %1000 getiri bile verseniz size kredi vermezler veremezler. Dolayısıyla bu tarz bankacılıkta kredi alan kişi bir ürün alacağından aldığı krediyi boşa harcamamış olur ve neticede ekonomi kazanır. Bu tarz bankalar ayrıca diğer bankalara göre daha az kazanır özkaynak ve aktif karlılıkları diğer bankaların nerdeyse yarısı kadardır. Bu nedenle katılım bankacılığı dediğimiz bu faizsiz bankacılık banka sahiplerine çok da fazla kazandırmaz. Yani çokça eleştirilen bankaların çok kazandığı vatandaşın ise mağdur edildiği bir yapı bu bankacılıkta olmaz olamaz.

  • delli20 Temmuz 2014 13:07

    şu faiz haramdır diyenler gidip faizsiz borç isteyin ve onların samimiyetini test edin bakalım size verecekler mi ? altın döviz karşılığı da olur isteyin maskeli islamcılar ne ekonomi bilirler ne para piyasasını bildikleri okuma anlama analizi olmayan kitleleri çıkarlarına göre gütmek

  • nato kafa 20 Temmuz 2014 13:03

    enflsyonu duydunuz mu ? sen ver adama 100 bin lira al seneye 100 bin lira o arada malların fiyatı da % 15 artmış hadi bakalım faizsiz çalışın bunun adı faiz değildir enflasyon farkıdır bunu almazsan batarsın bu alındığğı için de neflasyon yaratılmıyor birşey kıtsa rekabeti yoksa verim yoksa enflasyon olur bunu kafası formatlanmış insanlara anlatamazsın ama onları iyi kandırabilirsin

  • okan hançer20 Temmuz 2014 13:00

    güzel bir çalışma teşekkürler aynı çalışmayı birde borsa için yapar mısınız. borsadan hisse almak veya satmak günah mıdır.

  • maskeli islam 20 Temmuz 2014 12:59

    bankaya para yatırmak sevaptır çünkü o para sisteme sokuluyor piyasada para bollaşıyor başkalarına kredi olarak veriliyor milletin işi görülüyor sen parayı sisteme bankalar olmadan daha güzel ve daha ucuz yollardan sokmayı beceriyorsan o daha da sevaptır bunu becerebildin mi ? hayır faizsiz sistem diye yine piyasadaki cari faiz oranlardan para toplayursun peki bu faizsiz sözde ortak sisteminde battık paranızı vermiyoruz de bakalım ne olacak o dündar faizsiz para verenlere nasıl sokağa dökülecek devlet den yardım isteyecek, herşey yalan dolan üzerine kurulu

  • saksıcı 20 Temmuz 2014 12:42

    1- parayı koskoca bankaya veriyorsun zavallıklı borç içindeki adama verip de ondan faiz almıyorsun yani çaresiz birinin çaresizliğinden yararlanmıyorsun eskiden olduğu gibi bir çuval un verip seneye iki çuval istemiyorsun 2- parayı bankalara vermezsen para piyasada kıtlaşır ve paraya ihtiyacı olan parayı daha da maliyetti tefecilerden bulur (bunu ilk okul mezunu annem diyor) sonuç : ilk okul mezunu biri bile ekonominin çalışma sistemini bu fetvacılardan daha iyi biliyor çünkü kafasını çalıştırıyor

  • felipe melo20 Temmuz 2014 10:34

    Ya baba faiz olmadan ne evim oldu ne isim oldu faiz bu yuzden zorunlu mecburiyet

  • ADEM SEVİM22 Temmuz 2021 08:30

    Sonuc ? zaten orası önemli faiz zulmün bir parçası ,zorunlulukar uzerinden olur bu tür şeyler...Hayatının yarısı bile olmayan bölümü dünyada diger yarısı ahirette ve sonsuz ,kıyaslama yaptığında sonuç acı verici

  • vatandaş20 Temmuz 2014 10:31

    peki faizsiz çalıştığını iddia eden bankaların , faizle iş yapanlarla aynı oranda kredi vermesine ne demeli ? vatandaş %5-6 oranla para topla sonra onu %20 ile sat..ve Günah diye birşey yok.Arap yatırmasın parasını faize.biz arap mıyız ki ?

  • faiz20 Temmuz 2014 10:15

    faizsiz finansman seçenekleri de varken faizli kredi çekmek zorunluluktandır diyen hocaya itimat edilemez. böyle fetva verirse, rüşvet alıp bundan havuz kurmak caizdir diyen şu meşhur adamın durumuna düşer. Allah affetsin.

  • baturayersin20 Temmuz 2014 09:20

    fayiz günah hoca vahaz veriyor ama hocada maşını devletten alıyor devlet parayı nerden topluyor fayizin vergisinden atyaşı. sayısal mili piyango vergisinden genelden vergiden böyle bir çelşiki var gelde çık işin içinden