Mehmet Bingöl [email protected] Mehmet Bingöl

Eurobond gelirlerinde vergi durumu (2022)

14 Ocak 2022, 17:12 ---

24 Şubat 2021 tarihli yazımızda[1] gerçek kişilerdeki 2021 yılı eurobond vergilemesini ele almıştık. Söz konusu yazıya gelen çeşitli soru ve yorumlar ile 2022 yılı için tespit edilen yeni hadler çerçevesinde 2022 yılında elde edilecek gelirler açısından yazımızı güncellemiş olacağız.

Gerek T.C. Hazinesi ve gerekse Türkiye’deki bankalar ile diğer şirketlerce yurt dışında ihraç edilen eurobondlar, yabancıların yanısıra Türkiye’de yerleşik tasarruf sahiplerince de yatırım amaçlı iktisap edilmektedir. Yurt dışında ihraç edilen bu bonolar yurt dışında işlem görmekte ve saklamaları yine yurt dışındaki kurumlarca yapılmaktadır. Bankaların yurt dışı ihraçlı sermaye benzeri bonoların da eurobondlarla aynı esasa tabi olduğunu belirtelim. Tabii eurobond ne zaman alınır? Eurobondun kupon faizi, vadeye kadarki getirisi (yield) ve bunların yansıra; Türkiye’nin CDS’i, alımdaki USD kuru, Amerikan Hazine bonoları faizlerindeki trend gibi konular bu çerçevede öncelikle dikkate alınması gereken hususlar. Tavsiye ise tabii ki konunun uzmanı finans danışmalarından. Biz tekrar bunların vergisine dönelim.

Bu menkul kıymetlerden sağlanan gelirler ya “faiz tahsilatı” veya “satış kazancı” şeklinde gerçekleşir. Faiz geliri mevzuatımız açısından “Menkul Sermaye İradı”, satış kazancı ise “Değer Artış Kazancı” olarak vergilendirilmektedir.

Elde edilen gelirlerin stopaj kapsamında olmaması sebebiyle vergilemede yıllık vergi beyannamesi verilmesi söz konusudur. Çünkü bu kıymetler yurt dışında işlem gördüklerinden G.V.K.’nun Geç 67. maddesindeki stopaj rejimi kapsamı dışındadır. Bu sebeple Türkiye’deki yerleşik gerçek kişiler prensip olarak “yıllık esasta” beyanname vermek suretiyle gelir vergisine tabidirler. Türkiye’de ikametgahı bulunmayan ve bir yıl içinde de Türkiye’de 6 aydan fazla bulunmayan kişiler[2] ise “dar mükellef” statüsünde oldukları için Türkiye’de vergiye muhatap değildirler. Örneğin; yurt dışında yerleşik Türk vatandaşlarının bu anlamda “dar mükellef” konumunda olduğunu belirtmek gerekir.

Eurobond Faiz Gelirleri:

Eurobond’ta faiz gelirleri iki şekilde elde edilir:

i. Kupon tahsilatları ile veya

ii. İskontolu ihraçta tahvilin itfa tarihinde (vadede) elde edilen tahsilat ile.

Bu gelirler Gelir Vergisi Kanunu açısından “Menkul Sermaye İradı” olarak kabul edilirler.

Eurobond faiz gelirleri G.V.K. geçici 67. maddedeki stopaj rejimine tabi olmadığı için, yıllık esasta gelir vergisi beyanına konu olur. Başka gelirler (Örneğin; yurt dışı faiz, temettü, gayrimenkul satış karı, kira vb gibi) nedeniyle beyan yapıldığında da bu beyana eklenirler.

Burada önemli husus yıl bazında elde edilen faiz geliri tutarının her yıl için açıklanan yıllık beyan haddini aşıp aşmadığıdır. Eğer bu sınırın altında gelir elde edilmişse beyan yapılmaz, sınır aşıldığında ise gelirin tamamı için gelir vergisi beyannamesi verilir. Yıllık beyan haddi 2022 yılı için 70.000 TL’sıdır. Beyan haddinin aşılıp aşılmadığının tespitinde; beyana tabi diğer gelir unsurlarının da (ücret geliri hariç[3]) dikkate alınması gerekir. (2021 yılı için 53.000 TL).

Vergiye tabi “faiz gelirinin” tespitinde göz önünde bulundurulacak hususlar şunlardır:

1-Faiz geliri için beyan zorunluluğu, yıllık beyan sınırının aşılması halinde söz konusudur. 2022 yılı için geçerli olan beyan haddi aşıldığında, 70.000 TL’yı aşan kısım için değil, elde edilen faiz gelirinin tamamı için gelir vergisi beyannamesi verilir veya bu tutar diğer gelirler için verilen beyannamedeki matraha eklenir. Beyana tabi gelirler toplamı 70.000 TL’yi geçmiyorsa hiç beyan yapılmaz. (2021 yılı için 53.000 TL)

2-Yıllık beyan haddinin aşılıp aşılmadığının tespitinde; beyana tabi diğer gelir unsurlarının da (ücret geliri hariç) dikkate alınması gerekir. Başka deyişle beyana tabi gelir toplamına bakılır. Örneğin; “gayrimenkul sermaye iratları(kira geliri)”, “gayrimenkul satış karı”, “beyana tabi A.Ş. hissesi temettü geliri” “yurt dışı faiz gelirleri” vb gibi. Ama GVK geçici 67 kapsamında olan gelirler bu hesaplamada dikkate alınmaz. Yatırım fonu geliri, BİST hisse senedi, varant, Viop gelirleri, yurt içi bono faiz ve satış karları gibi.

Tabii burada 880.000 TL’dan daha fazla ücret gelirleri sebebiyle yıllık beyanname vermek zorunda olanların durumunu da belirtmek gerekir (2021 yılı için 650.000 TL). 2022 yılı içinde 880.000 TL’yı geçen ücretler sebebiyle verilecek yıllık beyannamede, eğer yıllık eurobond faiz geliri 70.000 TL’dan az ise beyana dahil edilmez, fazla ise beyan edilir. Beyana dahil edildiğinde de %40 oranında vergilenir. Zira yıllık beyandaki ücret sebebiyle eurobond faiz geliri en üst orandan vergilenmiş olur.

Örnek:1

- Stopaja Tabi İşyeri Kirası  :  46.000 TL

- Eurobond Faiz Geliri          :  30.000 TL

- Beyan Edilecek Gelir          :  76.000 TL

Yukarıdaki örnekte; her bir gelir unsuru tek başına 70.000 TL’nin altında kalmakla birlikte, beyan sınırının belirlenmesinde her iki gelir unsuru toplanır. Toplam gelir 70.000 TL’yi aştığından gelirin tamamı beyan edilir. Beyan sınırını aşan 6.000 TL’lık kısım değil, 76.000 TL’nın tamamı vergi matrahı olarak beyan edilir. Tabii her bir gelir unsuru net kazanç üzerinden dikkate alınır, başka deyişle giderler indirildikten sonraki kısımlar esastır.

Örnek:2

- Ücret Geliri                         :  950.000 TL

- Eurobond Faiz Geliri         :  48.000 TL

- Beyan Edilecek Gelir          :  950.000 TL

Ücret geliri 70.000 TL’lık beyan haddinin hesabında dikkate alınmadığı için Eurobond Faiz Geliri yıllık beyannameye dahil edilmeyecektir.

3-Faiz kupon tahsilatlarındaki “gelir” olarak; döviz cinsinden hesaba geçen tutarların o tarih için geçerli TCMB döviz alış kuru (TCMB’ce 1 gün önce açıklanan kur) ile bulunan TL tutarı esas alınır.

4- İktisaptan sonraki ilk kupon faizi tahsilatına ait faiz gelirinin hesabında, alış sırasında ödenen “temiz fiyat-kirli fiyat farkı” işlemiş faiz olarak düşülür ve kalan tutar “faiz geliri” olarak dikkate alınır. Başka deyişle işlemiş faizin bulunması halinde işlemiş faiz tutarı kupon alış bedeli, temiz işlem fiyatı (Temiz Fiyat=Sözleşme fiyatı-İşlemiş faiz) ise tahvilin alış bedeli olarak kabul edilir. (G.V.K. 257 Seri No'lu Gelir Vergisi Genel Tebliği)

Örnek:3

- Eurobond nominal bedel               :  100.000 USD

- Eurobond alış fiyatı (kirli fiyat)    :  104.843 USD

- İşlemiş faiz tutarı                           :       3.114 USD

- Eurobond temiz alış fiyatı             :  101.729 USD

Yıllık %7,375 faizli olan (2 kupon ile toplamda yıllık 7.735 USD faiz tahsilatı) bu kıymetin 05.02.2022 tarihindeki ilk kupon faiz tahsilinde alınan 3.687,5 USD’lık tutardan alışta ödenmiş olan 3.114 USD düşülür ve ilk kupon faiz geliri olarak 573,5 USD dikkate alınır. Dolayısıyla kişi yılda toplamda 573,5+3.687,5= 4.261 USD faiz geliri elde etmiş olur.

5- Primli alışta ödenen prim tutarı (işlemiş faiz değil) eurobond’un bu tarihten sonraki kupon faiz tahsilatlarına paylaştırılarak elde edilen faiz gelirinin tespitinde düşülebilir. Kuponlu bir tahvilin satın alınmasında, satın alma bedelinin itfa bedeli ile varsa işlemiş faiz tutarının üzerinde olması halinde, başka bir deyişle temiz fiyatın itfa bedelini aşması durumunda fazla olan kısım izleyen dönemlere ilişkin faiz kuponlarının maliyeti (alış bedeli) olarak dikkate alınır(G.V.K. 257 Seri No'lu Gelir Vergisi Genel Tebliği).

Eurobond YP cinsi menkul kıymet olduğundan konuya YP (dolar veya euro) olarak bakmak gerekir. 257 seri nolu G.V.K. genel tebliğindeki örneklerde ödeme tarihindeki TL tutardan hareket edilmiş, ama bu örnekler TL bazlı hazine bonosu üzerinden verilmiş. Dolayısıyla eurobondlar YP menkul kıymet olduğundan hakkaniyet açısından YP olarak ödenmiş prim tutarının da YP olarak gelecek faiz kuponlarına paylaştırılması uygun olur.

6- Eurobond’un itfa’daki anapara kur farkı vergiye tabi değildir. (G.V.K. Madde: 75/5)

7-. Bononun itfasındaki iskonto tutarını da vergi mevzuatı yönünde "faiz" geliri olarak kabul edilmektedir.

Örneğin; nominal tutarı 1.000.000 USD olan bono 982.000 USD alış maliyeti ile iktisap edilmişse vadede 18.000 USD gelir söz konusu olacaktır. Itfa tarihindeki TCMB döviz alış kurunu 14,50 olarak varsayarsak 261.000 TL faiz geliri elde edilmiş olmaktadır.

8- Ortak hesaplardan elde edilen faiz gelirlerinde 70.000 TL’lık beyan haddinin geçilip geçilmediğine her bir kişi için ayrı ayrı bakılır.

Örneğin; 2 kişinin eşit oranda sahip olduğu eurobondun 2022 yılındaki toplam faiz tutarı 130.000 TL ise her bir kişi için yıllık beyan zorunluluğu söz konusu olmayacaktır. Başka deyişle eurobond faiz geliri ortak hesaptaki kişi sayısına bölünür. (Tabii kişilerin yıllık beyana tabi gelirleri varsa bunların da beyan haddi hesabında dikkate alınacağını yukarıda belirtmiştik.)

9- Beyannameye intikal edecek faiz geliri tutarından “depo etme (saklama) ve sigorta ücretleri gibi menkul kıymetlerin muhafazası için yapılan giderler”; “tahsil giderleri” ile “aracı kurum/banka komisyonu veya işlemlerdeki diğer hizmet bedelleri” vergi matrahının tespitinde beyanname üzerinde indirim olarak dikkate alınabilir. Çünkü gelir vergisi net (safi) gelir üzerinden alınır. Ancak bunlar dışında başkaca bir giderin hesaba katılması mümkün görünmemektedir. Örneğin; kaldıraç kullanılarak eurobond alınması halinde, kullanılan kredinin faizinin elde edilen faiz gelirinden düşülme imkanı yoktur. (G.V.K. Madde: 78)

Eurobond satış kazançları:

Faiz gelirleri gibi eurobond satış kazançları da yıllık Gelir Vergisi beyanına konu olur. Zira eurobond alım-satım kazançları için G.V.K. geçici 67. Maddedeki stopaj esası söz konusu değildir.

Faiz gelirlerinden farklı olarak satış kazançları için “yıllık beyan sınırı “uygulaması yoktur. Bunun için satış kazancı tutarı ne olursa olsun yıllık gelir vergisi beyannamesi verilmek zorundadır.

Vergiye tabi “satış kazancının” tespitinde göz önünde bulundurulacak hususlar şunlardır:

1- Eurobond satış kazançları için yukarıda bahsettiğimiz gibi 70.000 TL’lık beyan haddinin aşılıp aşılmadığının bir önemi yoktur. Dolayısıyla satış kazancı 10.000 TL da olsa beyan zorunluluğu vardır.

Örnek:4

- Eurobond Satış Kazancı     :  26.000 TL

- Eurobond Faiz Geliri          :  40.000 TL

- Toplam Gelir                       :  66.000 TL

Yukarıdaki örnekte; yıllık toplam gelir beyan haddi 70.000 TL’nin altında kaldığından sadece satış karı beyana tabidir. Zira; faiz gelirlerinden farklı olarak satış kazançları için yılllık beyan sınırı uygulaması yoktur. Bunun için satış kazancı tutarı ne olursa olsun yıllık gelir vergisi beyannamesi verilmek zorundadır. Faiz geliri ise bu örnekte beyana tabi olmayacaktır, çünkü toplamda 70.000 TL’lık yıllık beyan haddi geçilmemiştir. (2021 yılı için 53.000 TL)

2- Bu kıymetlerin satış kazancı şu şekilde hesaplanır:

-Alış bedeli ve satış bedeli; alım ve satım tarihlerindeki kurlardan TL’ye çevrilir.

-Alım ve satım tarihleri arasındaki dönemde Yİ-ÜFE artış oranı %10 ve üzerinde çıkarsa, alış maliyeti bu oran kadar artırılır.

-Endekslemede menkul kıymetin alındığı ay dâhil, satıldığı ay hariç tutulur.

-Satış tarihi olarak satışın gerçekleştiği tarih olan takas tarihi esas alınır.

-Alış bedeline uygulanacak 0ranın tespiti şöyle yapılır: Satıştan bir önceki ayın endeksi alışın yapıldığı ayın bir önceki ay endeksine bölünür.

-Endekleme oranına göre alış maliyeti artırılan tutar ile satış tutarı arasındaki gelirin tutarı ne olursa olsun, beyan edilir.

-Yıllık gelir vergisi beyanı ile gelir vergisi tarifesine göre vergi ödenir.

-Bu hesaplamalara göre, TL bazında kazanç var ise, döviz bazında “zarar” çıksa dahi vergileme yapılır[4].

3- Satış kazancı hesabında mevzuatın öngördüğü TL esaslı yöntem[5] sebebiyle yatırımcıların gerekirse itfayı beklemeleri daha iyi olabilir. Özellikle kur artışının Yİ-ÜFE endeksinden fazla olduğu hallerde satış halinde yüksek gelir vergisi çıkabilir. Zira alış ve satış tarihleri arasındaki kur farkları da “gelir kabul edilerek” vergi matrahına girmektedir. Oysa itfadaki ana para kur artışları vergiye tabi tutulmamaktadır. Bu sebeple satış kararı öncesinde bu hesaplamaları yapmak ve ona göre karar vermek gerekir.

4- 1.1.2006 tarihinden önce ihraç edilen eurobondlar için 2022 yılındaki satış kazancının 58.000 TL’sı vergiden istisnadır. Bunu aşan kazanç tutarı beyan edilir. (2021 yılı için 43.000 TL)

01.01.2006 (26.07.2001-31.12.2005 arasında ihraç edilenler) tarihinden önce ihraç edilenler için var olan vergi istisnası hakkının dayanağı, G.V.K. 5281 sayılı Kanun’la değişmeden önceki Mükerrer 80/üç maddesidir. Kazanç bu tutarı aşar ise yıllık gelir vergisi beyannamesi verme zorunluluğu vardır.

5- İktisaptan sonraki ilk kupon faizi tahsilatına ait faiz gelirinin hesabında, alış sırasında ödenen “temiz fiyat-kirli fiyat farkı” işlemiş faiz olarak düşülür ve kalan tutar “faiz geliri” olarak dikkate alınır.

6- Eurobond satış kazancı, prensip olarak satış bedeli(kirli fiyat) ile ilk iktisaptaki temiz fiyat arasındaki farktır. Ancak alıştan itibaren hiç faiz kupon tahsilatı yapılmamışsa; kazanç tutarı “satış bedeli ile kirli alış fiyatı” arasındaki fark olur.

Örneğin; temiz fiyatı 1.000, birikmiş kupon faizi 90, eurobond’u 1.090 USD’ye aldım. 1 ay sonra faiz kuponunu tahsil ettim(%10 ile) ve kupon ödemesi sonrasında menkul kıymetin değeri kirli fiyatı 1.010’e geriledi. Daha sonra 1.010 fiyatla sattım. (100,50 temiz, 0,50 biriken kupon faizi)

Şimdi 100 USD kupon tahsilatından 90 USD birikmiş kupon faizini düştüğümüzde 10 USD’lık tutar, elde edilen “faiz geliri” olarak (kupon tahsil tarihinde geçerli TCMB alış kurundan TL’ye çevrilerek) beyan edilmesi gereken gelir olmaktadır. (70.000 TL yıllık beyan haddinin aşılmış olması kaydıyla.)

Satış karı da 1.010-1000=10 USD olmaktadır. Burada kirli fiyatlı satış bedelinden temiz alış fiyatlı tutar olan 1.000 USD’nin düşülmesi gerekir. Zira kupon faizi tahsil edilmiş olduğu için satılan kıymetin maliyeti artık; “kirli alış fiyatı-alıştaki işlemiş kupon faiz tutarı” başka deyişle alıştaki temiz fiyattır. Dolayısıyla beyana tabi satış kazancı; 14.948(1.010*14.8-10.600(1.000*10,6) = 4.348 TL olmaktadır.

Sonuçta; 1.090 USD ödeyerek aldığım Eurobond’tan 10 USD “faiz geliri”, 10 USD de “satış karı” ile toplam 20 USD gelir elde etmiş oldum. (Toplamda; 100 faiz+1.010=1.110 tahsilat ).

7- Mevzuatımıza göre; aynı yıl içindeki eurobond satış kar ve zararları ve hatta diğer yurt dışı menkul kıymet (yabancı ülke veya yabancı şirket bonoları, hisse senetleri) satış kar zararları birbirine mahsup edilir ve net kazanç üzerinden vergi ödenir. Dolayısıyla eurobond satış karı elde edildiği yılda YP hisse senedi veya YP bon0 satış zararı da var ise eurobond satış karından vergi ödenmeyebilir.

8- Eurobond satışında zarar çıktığında bu zarar aynı yıl içindeki “kira, eurobond faizi, serbest meslek kazancı vb gibi diğer gelir unsurlarından” düşülemez. Zira Kanun’un 88. madde hükmüne göre; “diğer kazanç ve iratlardan doğan zararlar” o yıl içinde elde edilen diğer gelirlerden mahsup edilemiyor. Aynı yıl içindeki diğer gelirlerden mahsup edilememekle beraber, menkul kıymet zararının, gelecek 5 yıl içinde aynı mahiyetteki menkul kıymet (eurobondlar, yurt dışı hisse senedi, yat fonu, bono vb gibi) satışlarından doğan beyana tabi kazançlardan indirilebilmesi gerekir. Çünkü madde hükmünde buna bir engel görünmemektedir . (G.V.K. Madde:88).

9- Net satış kazancının tespitinde, aracı kurum/banka komisyonu veya işlemlerdeki diğer hizmet bedelleri vergi matrahının tespitinde gider olarak dikkate alınabilir.

10- Yurt içi banka hesaplarından alınan eurobondlar varlık barışından yararlanamaz. Varlık barışı, kişilerin yurt dışı varlıklarının Türkiye’ye getirilmesine yönelik bir düzenleme olduğundan, sadece yurt dışındaki banka hesaplarından alınan eurobondlar varlık barışı imkanından yararlanabilir. Söz konusu kıymetlerin saklamasının yurt dışında yapıldığından bahisle Türkiye’den alınmış (TR’deki aracı kurumlar veya bankalar aracılığıyla) yurt dışı ihraçlı eurobondlar ile diğer yabancı menkul kıymetlerin varlık barışı imkanı söz konusu değildir. Bu arada yurt dışı varlık barışı başvuru süresinin 30.06.2022 tarihine kadar uzatıldığını hatırlatalım.


[1] Mehmet Bingöl, Eurobond Gelirlerinde Vergi Durumu (2020 yılı), Finans Gündem, 22 Haziran 2020
[2] Belli ve geçici bir süre ile Türkiye’de bulunan yabancılar 6 aydan fazla kalsalar da “dar mükellef” olarak kabul edilirler.
[3] Ücret geliri GİB’nın 311 nolu Gelir Vergisi Tebliği uyarınca yıllık beyan haddinin hesabında dikkate alınmamaktadır.
[4] Örnek satış kazancı hesaplama için bknz: Mehmet Bingöl, Eurobond Gelirlerinde Vergi Durumu (2020 yılı), Finans Gündem, 22 Haziran 2020
[5] Mevzuattaki bu hususun (kur artışlarını vergileyen) düzeltilmesi için öteden beri yasal düzenleme önerileri sunulmaktadır.

ETİKETLER :
YORUMLAR (119)
:) :( ;) :D :O (6) (A) :'( :| :o) 8-) :-* (M)
  • Muhammet 13 Ekim 2023 23:57

    Merhaba hocam eurobondu zamanına kadar elimizde tutsakta alım satım kazancından ortaya çıkan bir vergi oluyor mu

  • Ahmet takan03 Ağustos 2023 10:54

    KKM STOPAJ KALDIRILDI BURDAKI GELIR EUROBOND FAIZEN EKLENEREK VEGILENDIRILIRMI YOKSA STOPAJ VERGILENDITMEZMI

  • Füsun Hınçal17 Mart 2023 19:43

    Hocam merhaba , benim 70000 rl yi geçmeyen 68000 tleurobond faiz ve 69000 tlkonut kira gelirim var kira geliri iş yeri kira geliri olmadığından eurobond geliri 70000 in altında kaldığındansadece konut kirası için beyan name vereceğim değilmi

  • Ercan A.02 Mart 2023 21:51

    Merhaba hocam, hazinenin ihraç ettiği eurobond faiz gelirlerinde vergi var mı?

  • mb07 Mart 2023 14:42

    yurt dışı ihraçlılar beyana tabi. yazıda bu anlatılıyor.

  • Ercan A.02 Mart 2023 19:43

    Merhabalar hocam, eşimle birlikte ortak hesabımızdan eurobond alışı yapmıştık. Beyan sınırının üstünde kalıyoruz bu sebeple beyanname oluşturacağız ancak ortak hesap olduğu için bu beyanı nasıl oluşturabiliriz? Geliri ikiye bölüp iki farklı beyanda bulunmak mı gerekir? Birimizin bulunması yeterli mi?

  • mb07 Mart 2023 14:41

    Geliri ikiye bölüp iki farklı beyan yapılmalıdır.

  • Mehmet Serdar27 Şubat 2023 07:39

    Hocam, yıllık 6.400 dolarlık bir kupon gelirim var. Kuponun ödeme günündeki döviz kuru 25 TL'yi geçmezse, 150.000 TL'nin altında kalacağı için vergi ödemem gerekmeyeceğini biliyorum. Asıl merak ettiğim konu, Türk borsalarından alım satım farkından doğan gelirler ve temettü gelirlerinin bu vergiye eklenip eklenmeyeceği.Ayrıca Amerikan vatandaşıyım ve ABD bankalarında da temettü hisselerim var. Bu gelirlerin Türkiye'deki 150.000 TL'lik limite eklenmeyeceğini düşünüyorum. Sadece ABD'deki temettü gelirini ABD vergi dairesine ödüyorum, değil mi Mehmet Hocam?

  • mb01 Mart 2023 18:18

    Türk borsasindan (BİST) alım satım farkından doğan gelirler beyana tabi değildir.  Toplama eklenmez. 

  • mb01 Mart 2023 18:10

    TR mi ABD mi vergi mükellefisiniz? Dolayısıyla öncelikle TR-ABD vergi anlaşmasının ilgili maddelerine bakmanız iyi olur. Zira ABD vergi mükellefi iseniz tüm dünya gelirlerinin orada beyan edilmesi gerekir. Önce bunun tespiti gerekir. Eğer TR mükellefi iseniz TR temettüleri (1/2’si), kira gelirleri, yurt dışı menkul kıymet kazançları (TR’DE BEYANA TABİ TÜM GELİRLER) Türkiye'deki 150.000 TL'lik limite eklenir.  

  • tahir şah16 Şubat 2023 21:58

    2023 yılı ücretli çalışanlar için üst sınır nedir? devlet memuru ortalama 20000 tl maaşla çalışıyorum. yıllık 1040 euro kupon faizi gelirim için beyanname vermem gerekiyor mu?

  • mb20 Şubat 2023 14:31

    150.000 TL sınır var. bu hesapta ücret dikkate alınmaz. beyana tabi kira+eurobond faizi bu rakamı geçmemelidir.

  • mb05 Şubat 2023 20:01

    itfa beklenirse kur farkı vergiye tabi olmazç

  • MK28 Ocak 2023 16:54

    Merhaba Sayın Hocam.2023 için Eurobond vergi istisnası ne kadardır.

  • mb05 Şubat 2023 19:59

    2023'te elde ediecek faiz gelirleri için beyan sınırı 150.000 TL

  • MuratAkın27 Ocak 2023 11:08

    İki farklı zamanda 900$ ve 1100$ ödeyerek 2000$ nominal Eurobond alsam, itfa tarihinde iskonto ve primi birbirine mahsup edebilir miyim?

  • Mesut yıldırım15 Aralık 2022 00:56

    2020 ekim ayında 1000000 aldığım e bond 2500000 tl ile çıkarsam 3.93 endeks ile zarar etmiş gözüküyorum 2023 martında beyanını vermek zorunda mıyım ?

  • mb05 Şubat 2023 20:00

    bu zararın sonraki yıllarda kullanılabilmesi için zarar beyanında bulunmak uygun olur.

  • Ali Nar27 Kasım 2022 17:44

    hocam meraba ağustos ayında bireysel yatırım hesabı açtırarak banka üzerinden  94888 usd tutarında eubond aldım. Bu hesabı kasım ayı içerisinde eşim ile birlikte yeni bir ortak olarak yatırım hesabı açtırdik ve bu tutarı bortak hesabımıza aktaardık bu işlem dolayısıyla veraset ve intikal vergi beyannamesi vermemiz gerekirmi, ben ssk emekliyisiyim eşim kamu çalışanı  ortak birikimimiz Her ikimizinde maaşlarımız dışında gelirimiz yok .

  • Ali Nar27 Kasım 2022 17:29

    2 ağustos ayında bireysel olarak 94588 usd tutarında eurobond aldım bu hesabı kasım ayı içinde eşim ile ortak yatırım hesabına dönüştürdüm .ssk emklisiyim eşim kamu çalışanı bu işlemden veraset ve iintikel vergisi beyanı gerekirmi iyi çalışmalar

  • ergun nacarküçük23 Kasım 2022 11:49

    merhabasitenizdeki değerli bilgiler için teşekkür ederim. İtfayı beklememiz durumunda alış satış kazancındaki Yi-Üfe etkisini ve kur farkını bir örnekle açıklamanız mümkün mü?. teşekkürler

  • Ali Anar15 Kasım 2022 12:51

    Mehmet Bey merhaba Yıllık 1.000.000 TL eurobond kupon gelirimiz olursa ne kadar gelir vergisi öderiz. Selamlar

  • mb16 Kasım 2022 16:36

    2022 Yılı Ücret Dışı Gelirler için geçerli Gelir V. Tarifesine göre ödersiniz.  www. gib.gov.tr

  • mb07 Kasım 2022 14:46

    evet. bunu müteakip kuponlara paylaştırabilirsiniz. yazıda belirttim.5.Primli alışta ödenen prim tutarı (işlemiş faiz değil) eurobond’un bu tarihten sonraki kupon faiz tahsilatlarına paylaştırılarak elde edilen faiz gelirinin tespitinde düşülebilir. Kuponlu bir tahvilin satın alınmasında, satın alma bedelinin itfa bedeli ile varsa işlemiş faiz tutarının üzerinde olması halinde, başka bir deyişle temiz fiyatın itfa bedelini aşması durumunda fazla olan kısım izleyen dönemlere ilişkin faiz kuponlarının maliyeti (alış bedeli) olarak dikkate alınır(G.V.K. 257 Seri No'lu Gelir Vergisi Genel Tebliği).

  • Kadir Üstel30 Ekim 2022 00:58

    Merhaba Mehmet Bey, bir kupondan ona düşen prim tutarını düştükten sonra elimizde fazladan prim tutarı kalırsa (birikmiş faiz nedeniyle bu durum gerçekleşebiliyor) bunu gelecek seneki izleyen ilk kupon faizinden düşebilir miyiz? Saygılarımla.

  • Süleyman Özaydın01 Ekim 2022 12:05

    Merhaba Mehmet Bey, 2021 yılında 100 usd' den (1.000TL) aldığım eurobond vadesi geldiğinde 2027 yılında 100usd (2.000TL) olduğunda TL değer artışı vergiye tabi mi? Şimdiden teşekkür ederim.

  • mb07 Ekim 2022 10:57

    vade sonuna kadar beklendiğinde yani satış olmadığı sürece sorun yok. satışta kur farkı vergiye tabi olur. 

  • A K19 Eylül 2022 14:27

    Mehmet Bey merhaba. Halihazırda eurobondlarım olan hesabıma ailemden bir ferdi ortak hesap şeklinde eklemem durumunda vergi limiti uygulamasından tüm sene için yaralanabilir miyim yoksa hesaba diğer ortak kişiyi eklediğim tarihten sonraki kupon ödemeleri için mi geçerli olur. Çok teşekkürler

  • mb26 Eylül 2022 11:29

    1.Vergi limiti gelirin elde edildiği tarihler itibariyle dikkate alınır.2. Ancak hesaba diğer bir kişinin eklenmesi satış hükmünde veya hibe olarak değerlendirilebilir ve bu başka vergi sorunlarını doğurabilir.

  • Alper Özgür08 Eylül 2022 17:04

    BANKALARIN YURT DIŞI İHRAÇLI SERMAYE BENZERİ 10 YIL VADELİ DOLAR CİNSİ TAHVİLLERİNİN VADEDEN ÖNCE SATILMASI HALİNDE ÜFE ENDEKSLEMESİ YAPILABİLİRMİ.TEŞEKKÜR

  • mb13 Eylül 2022 13:31

    evet, aynı esaslar geçerli.

  • Ahmet varlı16 Haziran 2022 13:18

    Mehmet bey merhaba 2019 eylül ayında Bond aldım ve para lazım oldu bu ay bozdum üfe 2019 eylül-2022 haziran arasını nasıl hesaplayabilirim kur alırken 5.75 di satarken 17.15

  • MB07 Eylül 2022 10:40

    Alış maliyeti ve satış bedeli TL ye çevrilir, alış ve satış tarihleri arasında Yİ-ÜFE’ye (Yİ-ÜFE artış oranının alış ve satış tarihleri arasındaki sürede %10 ve üzeri olması halinde) göre endeksleme yapılır.  Endekslemede menkul kıymetin alındığı ay dâhil, satıldığı ay hariç tutulur. Buna göre  hesaplamanın alındığı aydan bir önceki ay endeksinden hareket edilerek yapılması gerekir.

  • ALİ ERKUT İPEK12 Haziran 2022 14:26

    Çok güzel hazırlanmış. teşekkür ederim.

  • Tosun Tosun21 Mayıs 2022 23:41

    Mehmet bey merhaba . Ailecek hesap açıp eş ve çoçuklar (18 yaş altı) eurobond alırsak; kupon ödemelerine bağlı vergi limiti hesaplanırken çocuklar( 18 yaş altı) dahil edilir mi..

  • MB06 Eylül 2022 13:07

    vergi limiti her bir birey için ayrı ayrı dikkate alınır.

  • Osman ipek18 Mayıs 2022 22:34

    Mehmet bey merhabaEurobond satışındaki zarar Aynı yıl içindeki eurobond kupon gelirlerinden mahsup edilir mi

  • mb06 Eylül 2022 13:08

    edilemez. yazıda var bu konu.

  • Hasan DİNDAROĞLU 17 Mayıs 2022 13:01

    Eurobond vergi istisnası olan 70.000 TL 2023 yılında hangi kriter baz alınarak (ÜFE-TÜFE) ne kadar arttırılır. Teşekkür ediyorum selamlar

  • ali murat eroğlu10 Mayıs 2022 09:08

    şirket adına eurobond alırsak nasıl vergilendirilir.

  • MB06 Eylül 2022 13:08

    kazanc, kur farkı KV'ne tabidir. yıllık kara ve KV matrahına dahildir.

  • ilker08 Mayıs 2022 01:03

    Hocam merhabalar;Eşimin üzerine şahıs şirketi var eurobondlardan 50.000TL faiz geliri elde etti desek, şirket karları da 30.000TL olsa beyan etmemiz gerekiyor mu?

  • Baran Bildik04 Mayıs 2022 01:52

    Merhaba Mehmet Bey, Eurobond un yurt dışı bir aracı kurumdan alınması (interactive brokers gibi) kupon faizi ve alım satım kazancının vergi beyanında bir farklılık yaratıyor mu? Yoksa vergi beyanında söz konusu menkul kıymetin yurt dışı veya yurt içinde saklanmasının bir önemi yok mu? Yani her iki durumda da vergi beyanı yazınızda anlatıldığı kurallar çerçevesinde mi yapılıyor?

  • mb07 Mayıs 2022 20:24

    Bir fark yoktur. Mevzuatımıza göre her iki durumda da vergi beyanı yapılması gerekiyor.

  • Murat Akın12 Nisan 2022 19:34

    Merhaba Mehmet Bey, Genel Sağlık Sigortasına ödediğimiz primler yıllık beyan sırasında mahsup edilebilir mi?

  • Cengiz Çetinoğlu06 Nisan 2022 13:28

    Önceki sorumda “Bey” yazmayı unutmuşum Mehmet Bey lütfen kusura bakmayın.Kira giderleri(kirada oturuyorum) eurobond faiz gelirlerinden düşülebilmektemidşr?Saygılarımla

  • Cengiz Çetinoğlu05 Nisan 2022 18:33

    Mehmet selamlar;kupon geliri 70.000 tl üstünde ancak evim kira ve kira giderim var.Matrahta bu kira gideri düşülebiliyor mu?

  • MB07 Nisan 2022 17:20

    Bu kira giderleri(kirada oturuyorum) sadece sizin de konut kira geliriniz varsa oradan düşülebilir. GVK madde 74’teki kayıt ve şartlara bakmalısınız.

  • Ahmet Karan05 Nisan 2022 18:15

    Mehmet bey merhaba, 2022 yılında toplam 50.000 tl kira gelir elde edeceğim. Konut kredisi kullandığım için 30.000 tl gerçek gider göstererek kira gelir beyanım 20.000 tl ye düşecek. Eurobond üzerinden de 45.000 tl faiz getirisi elde edeceğim. 2022 için giderleri düşülmüş kira gelir 20.000 ve eurobond faiz getirisi toplamı 65.000 tl yapıyor. 2022 beyanname sınırı 70.000 olduğu için sadece kira gelir beyannamesi yapmam yeterli olacak mı? Yoksa eurobond faiz getirisi üzerinden de vergi vermem gerekecek mi? Teşekkürler

  • Zehra Zor 28 Mart 2022 23:54

    Mehmet Bey merhabalar,Eurobond faiz gelirim 2021 yılında toplam 4.800 TL idi. Bunu beyan etmem geerkeiyor mu? Çünkü vergi dairesi internet sitesinde şöyle bir ifade var: Gelir Vergisi Kanununun 86/1-d maddesine göre; bir takvim yılı içinde elde edilen ve toplamı 2021 yılı için 2.800 TL’yi aşan, kesintiye tabi olmayan; menkul sermaye iratlarının beyan edilmesi gerekmektedir.O yüzden emin olamadım, yardımcı olabilirseniz çok sevinirim.Çok teşekkürler..

  • Zehra Zor 30 Mart 2022 09:38

    Çok teşekkürler Mehmet Bey.

  • mb29 Mart 2022 10:52

    Eurobond faiz geliriniz 2021 yılında 53.000 TL'nin altında ise beyan yoktur. 2.800 TL’lık had yabancı ülke bankaları veya bonoları ile ilgilidir.

  • Burak28 Mart 2022 16:50

    Merhaba,TC vatandaşıyım, ve yurt dışında bir o ülkede yerleşik bir şirkette çalışmaya başlayacağım. (İngiltere). Eurobond yatırımım mevcut, acaba faiz gelirini beyan etmem gerekiyor mı?

  • MB29 Mart 2022 10:56

    TR dışında ikamet edeceğiniz için TR’de vergileme yoktur. (dar mükellef oluyorsunuz)Ancak o ülkede vergileme olabilir, o ülkenin mevzuatına bakılmalıdır.

  • Mb28 Mart 2022 00:15

    Virman satış hükmündedir. Vergi doğabilir.

  • Murat26 Mart 2022 11:52

    Merhaba Mehmet Bey, kendi hesabımdan bir başkasına eurobond virmanı yaptığım takdirde bir vergi yükü oluşur mu? Selamlar.

  • HAKAN ÇELİK20 Mart 2022 22:32

    Merhaba Hocam, size soracağım soruyu bulunduğum yerdeki vergi dairesine sordum maalesef konuya hakim değillerdi bir mali müşavire sormam gerektiğini söylediler, bende mali müşavir bulup ona sordum oda belli bir ücret karşılığında konuyu öğrenip ancak o şekilde yardımcı olacağını söyledi, yani önce para isteyip sonra öğrenip yardımcı olacağını söyledi L sorumu size de sormak istiyorum 2021 yılında 3 yerden gelirim oldu 1. Temettü gelir 48 bin tl kesintisi 7 bin tl 2. Eurobond kupon geliri 47.000 tl 3. Eurobond satışı 2021 yılı içerisinde 2 kere alım satım yaptım sizin yukarıda hesaplamasını yaptığınız gibi yaptım iki satıştan yi-üfe artışı yüksek oranda olduğundan dolayı  zararım oldu beyan tutarım ne olacak dediğimde kimse cevap veremedi ve elimdeki dökümleri onlara verdiğimde hiçbirsey anlamıyorlar sizce beyan tutarım ne olacak kendim e devletten vericem artık   

  • mb21 Mart 2022 10:41

    Uygulama için bunları ve diğer detayları muhasebeciniz veya mali müşavirinizle değerlendirmelisiniz.

  • Batuhan baran15 Mart 2022 20:20

    Hocam, 2026 vadeli 113.000 usd nominal değerli eurobond aldık eşimle. 99.710 usd verdik 7 marta. 5500 usd yıllık ödemesi var, dolayısıyla 15tl olsa usd 82.500 yapar oda 2 kişi olduğu için beyana gerek yok. Peki 99.710 usd ye aldığımız eurobondun 2026 da 113.000 usd olarak aldığımızda herhangi bi vergisi olacakmı? O tarihe kadar beklemek niyetindeyim

  • MB17 Mart 2022 15:35

    alıştaki iskontolu bedel ile vadedeki nominal bedel ödemesi arasındaki fark faiz geliri sayılır ve o tarihte vergiye tabi olur.

  • Aydın14 Mart 2022 18:40

    Alım ve satım tarihlerindeki kurlardan TL'ye çevirdikten ve ÜFE endekslemesi yaptıktan sonra; Eurobond'un satıldığı tarihdeki değeri alındığı tarihdeki değerinden az ise, bu nasıl beyan edilir (yahut beyan edilmesi gerekli midir)? intvrg.gib.gov.tr adresindeki "Hazır Beyan" sitesi negatif değerlere izin vermiyor.

  • MB14 Mart 2022 19:58

    O zaman bir dilekçe ile bu husus VD kayıtlarına geçirilse iyi olur, gelecek yıl mahsubu için.-VEYA KAĞIT ORTAMINDA BEYAN VEREBİLİRSİNİZ.

  • alper11 Mart 2022 16:59

    Merhaba,   100 nominal değere sahip eurobond u 2021 yılında 108 maliyet ile (prim +birikmiş faiz) aldığımızı varsayarsak, vergi hesaplamasında 8 birim maliyeti sonraki kupon ödemelerinden düşebiliriz diye anlıyorum. Bu durumda kupon ödemesi ilgili eurobond için 2021 yılında 5 birim olur ve o yıl 3 birim mahsup edilebilir tutar devrederse elimizdeki diğer eurobond gelirlinden mahsup edebilir miyiz? Yoksa ilgili eurobondun sonraki yıl kuponunu mu beklemek gerekir? Özetle mahsup işlemi kupon bazında mı düşünülmeli yoksa toplam eurobond geliri bazında mı?   Teşekkürler,

  • mb12 Mart 2022 12:40

    mb12 Mart 2022 11:42Birikmiş faiz ilk kupon faizinden mahsup edilir, prim ise gelecekteki tüm kuponlara paylaştırılır. Tabii uygulama için bunları ve diğer detayları muhasebeciniz veya mali müşavirinizle değerlendirmelisiniz.

  • mb12 Mart 2022 11:42

    Birikmiş faiz ilk kuponda, prim ise gelecekteki tüm kuponlara paylaştırılır. Tabii uygulama için bunları ve diğer detayları muhasebeciniz veya mali müşavirinizle değerlendirmelisiniz.

  • Nejat AYDIN11 Mart 2022 16:57

    "-Endekslemede menkul kıymetin alındığı ay dâhil, satıldığı ay hariç tutulur."  "-Alış bedeline uygulanacak 0ranın tespiti şöyle yapılır: Satıştan bir önceki ayın endeksi alışın yapıldığı ayın bir önceki ay endeksine bölünür."  Menkul kıymetin alındığı ay dâhil ise neden alışın yapıldığı ayın bir önceki ay endeksine bölüyoruz?

  • MB12 Mart 2022 11:39

    Menkul kıymetin alındığı ay dâhil olsun diye.

  • Yasemin10 Mart 2022 11:46

    Merhaba, 2022 yılı için eurobond kupon gelirim 40.000 TL ve yurtdışı hisse senedi kazancım da 50.000 TL olursa beyan edilecek barem sadece yurtdışı hisse kazancı mı olacak yoksa eurobond kazancını da 70.000 TL altında olmasına rağmen beyan etmek durumunda mıyım ?

  • MB10 Mart 2022 14:49

    "Yurt dışı hisse satış kazancı+eurobond faiz geliri" toplamı  2022 için 70.000 TL’yi geçiyor ise her iki gelirin toplamı için beyan gereklidir. Tabii uygulama için bunları ve diğer detayları muhasebeciniz veya mali müşavirinizle değerlendirmelisiniz.

  • Anıl Tokmert08 Mart 2022 15:45

    Merhaba Mehmet Bey,   Eurobond gelirim beyan limitinin biraz üstünde. Başka bir gelir kalemim olmadığı gibi, kira giderim var.   i)                    Kira giderlerim Eurobond gelir beyanımdan düşülür mü? ii)                   Kira giderlerimi düştükten sonra toplam rakam beyan limitinin altında kalırsa beyanname vermem gerekir mi?   Ilginiz için şimdiden çok teşekkür ederim.   Saygılarımla

  • MB08 Mart 2022 20:35

    Kira giderleri Eurobond gelirinden düşülemez.  Kira giderleri eğer konut kira geliriniz varsa  ve "gerçek gider"  usulünü seçtiğinizde bu gelirden düşülebilir. Bir de siz, eşiniz ve çocuklar için eğitim sağlık harcaması varsa 2021 yılı vergi matrahının %10’u kadar bu tutarları düşebilirsiniz. Tabii vergi uygulamaları için bunları ve diğer konuları beyannamenizi göndermeden önce muhasebeciniz veya mali müşavirinizle değerlendirmelisiniz.

  • ONUR 07 Mart 2022 13:17

    Mehmet bey, bilgilendirici yazınız için teşekkür ediyorum. Ben 6 senedir yurtdışında yaşıyorum. Geçen sene Tr bankalarından biraz eurobond alımı yaptım. Şu an dar mükellefim ama itfaları geldiğinde yurda dönmüş olacağım tam mükellef olacağım . Bu durumda dar mükellefken aldığım halde yine de vergi ödüyor olacak mıyım? Bu vergi oranı da %40 mıdır? Son olarak Eşim için de yıllık 70K'i geçmeyen bond alımı yapsam ayrı değerlendirilip beyanname vermemiz gerekmez değil mi?

  • mb07 Mart 2022 15:26

    Gelirin elde edildiği tarihlerde TR mukimi (tam mükellef) olduysanız prensip olarak vergi beyan sorumluluğu da başlar. GV tarifesinde max oran %40. Eşinizin eurobondu ayrı değerlendirilir. Atyrıca eurobond eşinizle ortak hesapta ise beyan sınırının tespitinde yarı yarıya bakılır. 

  • ONUR07 Mart 2022 13:14

    Mehmet bey, bilgilendirici yazınız için teşekkür ediyorum. Ben 6 senedir yurtdışında yaşıyorum. Geçen sene Tr bankalarından biraz eurobond alımı yaptım. Şu an dar mükellefim ama itfaları geldiğinde yurda dönmüş olacağım tam mükellef olacağım . Bu durumda dar mükellefken aldığım halde yine de vergi ödüyor olacak mıyım? Bu vergi oranı da %40 mıdır? Son olarak Eşim için de yıllık 70K'i geçmeyen bond alımı yapsam ayrı değerlendirilip beyanname vermemiz gerekmez değil mi?

  • mb07 Mart 2022 15:26

    Gelirin elde edildiği tarihlerde TR mukimi (tam mükellef) olduysanız prensip olarak vergi beyan sorumluluğu da başlar. GV tarifesinde max oran %40. Eşinizin eurobondu ayrı değerlendirilir. Atyrıca eurobond eşinizle ortak hesapta ise beyan sınırının tespitinde yarı yarıya bakılır. 

  • BG06 Mart 2022 19:16

    2021 yılında istisna düşüldükten sonra  43.000 TL kira gelirim ve 14.000 TL eurobond faiz gelirim var. Kira gelirimle birlikte eurobond faiz gelirini de beyan etmem gerekir mi? Giderlerim nedeniyle kira gelirim için damga vergisi hariç vergi çıkmıyor. Teşekkürler.

  • MB07 Mart 2022 09:28

    Giderler(götürü veya gerçek gider usulü) ve istisna sonrası kira gelir matrahı+eurobond faiz geliri 2021 için 53.000 TL’yi geçiyor ise beyan gereklidir. Tabii uygulama için bunlarıve diğer detayları muhasebeciniz veya mali müşavirinizle değerlendirmelisiniz.

  • Dursun05 Mart 2022 17:51

    Merhaba, 2022 yıllık kupon gelirimiz 65 bin TL, temettü gelirimiz 30 bin TL civarında olursa beyan zorunlu mudur?

  • MB07 Mart 2022 10:24

    Brüt temettünün yarısı(%50’si vergiden istisna)+eurobond faiz geliri 2022için 70.000 TL’yi geçiyor ise beyan gereklidir. Tabii uygulama için bunları ve diğer detayları muhasebeciniz veya mali müşavirinizle değerlendirmelisiniz.

  • mb04 Mart 2022 18:54

    Resmi Daire ve müesseselere veya merkezi Türkiye'de bulunan teşekkül ve teşebbüslere bağlı olup adı geçen daire, müessese, teşekkül ve teşebbüslerin işleri dolayısıyla yabancı memleketlerde oturan Türk vatandaşları TAM MÜKELLEF sayılır.Başka bir anlatımla da; TR’nin resmi kuruluşları veya TR’deki şirketler için yurt dışında yaşayan, bir anlamda geçici bir görevle yurt dışında bulunanlar vergi mevzuatı açısından TR’de vergi mükellefidirler.Birleşmiş Milletler'de TC tarafından bir görevlendirme söz konusu değilse sizin DAR mükellef statüsünde olmanız gerekir.

  • Ekrem Yazici04 Mart 2022 23:01

    Cok tesekkur ediyorum Mehmet bey, cok makbule gecti, saglikla kalin. 

  • Ekrem Yazici04 Mart 2022 14:39

    Mehmet Bey Cok tesekkur ediyorum, Zamaniniz varsa bir konuda sizden gorus almak istiyorum.  Kisaca ben Birlesmis Milletlere bagli olarak 8 yildir Isvicrede calismaktadayim ve ikametgahimi buradaki konsolosluga naklettim (8 yil once). Turk Hukumeti ile de herhangi bir mali veya idari bagim bulunmamaktadir. Gectigimiz yil Turkiyedeki bir banka araciligi ile bir ozel bankanin Eurobond unu aldim. Gelir Vergisi Kanununa gore dar mukellefim ve vergi beyannamesi vermemem lazim. Ancak GVK madde 2 deki (asagiya kopyaladim) resmi kurumlar ifadesini tam anlamadim. Baska bir ifadeyle burada kasdedilen Turkiye Cumhuriyetine bagli kuruluslarda calisanlar (elcilik, temsilcilik, TIKA gibi kurumlarda calisanlar) midir Bu konuda bir ictihat veya aciklayici bir kaynak varmidir diye merak ettim Simdiden cok tesekuur ediyorum Selam ve saygilarimla

  • mb04 Mart 2022 19:14

    TR’nin resmi kuruluşları veya TR’deki şirketler için yurt dışında yaşayan, bir anlamda geçici bir görevle yurt dışında bulunanlar vergi mevzuatı açısından TR’de vergi mükellefidirler.(TAM MÜKELLEF)Birleşmiş Milletler'de TC tarafından bir görevlendirme söz konusu değilse sizin DAR mükellef statüsünde olmanız gerekir.

  • Ceren Gözen03 Mart 2022 18:34

    Mehmet Bey merhaba, detaylı ve açıklayıcı yazınız için teşekkürler. Benim sorum 1 den fazla Eurobond varsa durumuna ilişkin. Eylül.2020'de aldığım bir eurobond'u Aralık.2021 de satış karı da oluşturarak sattım. Bunun dışında bir Kasım.2020'de aldığım bir Eurobond'um var ve elimde tutuyorum. Bu Eurobond hem yıl sonu itibariyle hem de 2022 yılında zarardı. Bu ikinci eurobond'un kayıt üzerinde gözüken zararını mahsup edebiliyor muyuz?

  • mb04 Mart 2022 10:49

    Satılmayan eurobondun değerleme zararı bir işe yaramaz. Satılan için GV beyanı gerekebilir. Eğer bunu 2021'de satmış olsaydınız diğer kıymetteki satış karından mahsup edebilirdiniz. yani netleştirme yapabilirdiniz.

  • Adem Bilir03 Mart 2022 17:40

    9/7/2020 de 100 bin nominal için 111.384.38$ ödeyerek 5/2/2025 vadeli ebond aldım.2021 de tcmb alış kurumile 55.803 tl gelir aldım.kirli fiyatı düşünülerek bu yıl ve önümüzdeki iki yıl vergi ve beyanname vermem gerekir mi

  • MB04 Mart 2022 10:56

    Yazıda açıklamalar var. İlk alıştaki işlemiş faiz tutarı ile primli alıştaki ödenen prim tutarı farklı şeyler. buna dikkat ediniz. 1-İktisaptan sonraki ilk kupon faizi tahsilatına ait faiz gelirinin hesabında, alış sırasında ödenen “temiz fiyat-kirli fiyat farkı” işlemiş faiz olarak düşülür ve kalan tutar “faiz geliri” olarak dikkate alınır.  2-Primli alışta ödenen prim tutarı (işlemiş faiz değil) eurobond’un bu tarihten sonraki kupon faiz tahsilatlarına paylaştırılarak elde edilen faiz gelirinin tespitinde düşülebilir. Kuponlu bir tahvilin satın alınmasında, satın alma bedelinin itfa bedeli ile varsa işlemiş faiz tutarının üzerinde olması halinde, başka bir deyişle temiz fiyatın itfa bedelini aşması durumunda fazla olan kısım izleyen dönemlere ilişkin faiz kuponlarının maliyeti (alış bedeli) olarak dikkate alınır(G.V.K. 257 Seri No'lu Gelir Vergisi Genel Tebliği).

  • hasan girgin02 Mart 2022 22:33

    mehmet bey 55.000 tl faiz gelirim var eurobonddan.başka bir kira gelirim yok.beyan hazırlarken istisnayı düşersem 53.000 altına düşüyor.bu durumda beyan vermeme gerek yokmudur.teşekkürler

  • mb03 Mart 2022 14:20

    faiz gelirinde beyan sınırı (2021 için 53.000 TL)geçilmişse tamamı vergiye tabidir. herhangi bir istisna yoktur.

  • Mahir BAŞ02 Mart 2022 14:42

    Mehmet Bey merhaba, Öncelikle bilgilendirici yazınız için çok teşekkür ediyorum. Ellerinize sağlık. Benim sorum, kira geliri ve eurobond faiz geliri ile ilgili olacak:        A)     Kira geliri beyan ederken, gider olarak gösterdiğimiz konut kredisi faizleri, eurobond faiz gelirlerinden de düşülebiliyor mu? Kira geliri ile eurobond faiz gelirini toplayıp, konut kredi faizini gider olarak düştüğümüzde, bir sonraki seneye gider fazlası yazılabilir mi ?        B)      Konut kredisi faizi + Konut iktisap bedeli %5’ini gider olarak, kira geliri + eurobond faiz gelirinden düşebilir miyiz ? Cevaplarınız için şimdiden teşekkür eder, iyi çalışmalar dilerim.

  • mb03 Mart 2022 15:09

    (G.V.K. Md 88)“Gelirin toplanmasında gelir kaynaklarının bir kısmından hasıl olan zararlar (80'inci maddede yazılı diğer kazanç ve iratlardan doğanlar hariç) diğer kaynakların kazanç ve iratlarına mahsup edilir. Bu mahsup neticesinde kapatılmayan zarar kısmı, müteakip yılların gelirinden indirilir. Arka arkaya 5 yıl içinde mahsup edilmeyen zarar bakiyesi müteakip yıllara naklolunamaz.”

  • mb03 Mart 2022 14:56

    “Gelirin toplanmasında gelir kaynaklarının bir kısmından hasıl olan zararlar (80'inci maddede yazılı diğer kazanç ve iratlardan doğanlar hariç) diğer kaynakların kazanç ve iratlarına mahsup edilir. Bu mahsup neticesinde kapatılmayan zarar kısmı, müteakip yılların gelirinden indirilir. Arka arkaya 5 yıl içinde mahsup edilmeyen zarar bakiyesi müteakip yıllara naklolunamaz.” (G.V.K. Md 88)Dolayısıyla gm alışı için alınan kredinin faizleri kira gelirinden fazlaysa, bu tutar gider fazlası olarak kabul edilir. Yani kira gelirinden indirilemeyen bir kısım varsa beyan edilen diğer gelirlerden düşülebilir ya da gelecek yıllara devredilebilmektedir. Tabii uygulama için bunları beyannamenizi göndermeden önce muhasebeciniz veya mali müşavirinizle değerlendirmelisiniz.

  • MB02 Mart 2022 10:43

    Erken itfada durum: Eurobondların vadeden önce başka vadeli bir bono veya tahviller ile değiştirilmesi veya ihraççı tarafından vadeden önce geri çağrılması menkul kıymetlerin itfası hükmündedir. Dolayısıyla bu işlemdeki gelir faiz geliri mahiyetinde olup, alım-satım kazancı değildir

  • Mete Bumin02 Mart 2022 07:50

    Mehmet bey, bilgilendirici yazınız için teşekkür ediyorum. Sahip olduğum eurobondların bir kısmının itfa tarihinden önce satışı işleminde; USD cinsi alış fiyatının o günkü (Temmuz 2020) kurdan TL karşılığını (325.100 TL) ÜFE ile % 35,98 ile endekslediğimde bulduğum değer olan 442.097 TL, eurobondun USD cinsi satış fiyatının o günkü (Haziran 2021) kurdan TL karşılığı olan 404.845 TL’den daha yüksek çıkıyor ve herhangi bir gelirim bulunmuyor. Bu durumda, herhangi bir kazancım olmadığından beyanname vermem gerekiyor mu?     

  • mb02 Mart 2022 10:42

    Bu hesaplamalarınıza göre vergiye tabi satış kazancı söz konusu değildir. Öte yandan 0rtaya çıkan bu zararın, gelecek 5 yıl içinde aynı mahiyetteki menkul kıymet (eurobondlar, yurt dışı hisse senedi, yat fonu, bono vb gibi) satışlarından doğan beyana tabi kazançlardan indirilebilme mümkündür. 

  • Mehmet Sezgin02 Mart 2022 01:15

    2022 yılında beyan edilecek eurobond geliri için beyan haddi 70.000 tl mi yoksa 53.000 tl mi

  • mb02 Mart 2022 10:45

    2022 yılında beyan edilecek 2021 yılı eurobond FAİZ geliri için beyan haddi  53.000 TL'dır.

  • Alper Özgür25 Şubat 2022 16:34

    Aynı yıl içinde eurobod satışından doğan gelirden yurtiçi tl devlet tahvili satışından doğan zarar mahsubu yapılabilirmi?teşekkür

  • mb01 Mart 2022 16:13

    Aynı yıl içinde eurobod satışından doğan gelirde; yurtiçi tl devlet tahvili satışından doğan zararın mahsubu yapılamaz. Zira yurt içi TL bono satış karları beyana tabi değildir.

  • Erol Oktay23 Şubat 2022 13:43

    Merhaba Mehmet beyYazınızı dikkatle okudum çok teşekkür edriz ama Eurobondlarda enflasyon endekşlemesi kurumsal işletmeler için de geçerlimidir alım satım vergi hesaplanmasında 

  • MB24 Şubat 2022 11:48

    şirketlerde geçerli değildir, oluşan tüm gelir kurum kazancına KV matrahına dahilidir.

  • mb20 Şubat 2022 10:48

    bu durumda salt eurobond faizi için vergi beyanına gerek yoktur. ama 53.000 TL'lık yıllık beyan haddi  kira vs diğer gelirler sebebiyle aşılmışsa  bu durumda eurobond faiz gelirleri de beyana eklenir.

  • Cemal G.16 Şubat 2022 16:24

    Merhaba Mehmet bey, 2020 yılında 18.000 USD temiz fiyatla aldığım 20.000 USD nominal değerli eurobondların 2021 yılında itfasi oldu. İtfada 2.000 USD kira gelirim oluyor. Buna ek olarak yıl içinde de 1.000 USD kupon gelirim mevcut. Toplam 3.000 USD gelirin TL karşılığı 53.000 TL beyan sınırının altında kalıyor. İtfadan gelen tutarın da kur farkı gelir sayılmıyor. Bu durumda herhangi bir beyanname vermem gerekli mi ? Yani itfada gelen ana parayı bir şekilde bildirmek gerekli midir ?

  • SK01 Şubat 2022 17:34

    Merhaba Mehmet Bey, Öncelikle yazı için teşekkürler. Aşağıdaki maddeye göre, primler düşülmediğinde beyan limiti aşılıyor fakat primler düşüldüğünde beyan limiti altında kalınabiliyor ise, beyanname verilip bu durumun gösterilmesi mi gerekir? “5- Primli alışta ödenen prim tutarı (işlemiş faiz değil) eurobond’un bu tarihten sonraki kupon faiz tahsilatlarına paylaştırılarak elde edilen faiz gelirinin tespitinde düşülebilir.”

  • MB01 Şubat 2022 18:23

    alıştaki prim tutarları düşüldüğünde faiz geliri yıllık beyan limitinin altında kalıyorsa beyana tabi olmayacaktır. kira vs diğer gv'ye tabi gelir unsurlarının da yıllık beyan hesabında göz önünde bulundurulması gerekir.

  • Ahmet metin31 Ocak 2022 03:03

    Merhaba Mehmet bey, Primli alışta ödenen prim tutarı (işlemiş faiz değil) Eurobond’un bundan sonraki kupon faiz tahsilatlarına paylaştirilirken beyannamede matrahtan indirilecek gider kısmına mı yazılması gerekiyor? Ayrıca bu primin kopon sayısına paylaşımında ertesi yıllarda hangi kurdan indirilmesi gerekmekte? Eurobond alış tarihindeki kur ile mi yoksa ertesi seneki kopon tahsilat tarihindeki kur ile mi dusulmesi gerekiyor?

  • MB01 Şubat 2022 18:29

    1. beyannamede net gelire ulaşılırken gider olarak gösterilmesi uygundur.2. kupon tahsilatındaki kuru esas almak daha hakkaniyetli olur. bu savunulabilir. tabii vergi idaresinin görüşü farklı olabillir.

  • Ahmet metin31 Ocak 2022 00:25

    Merhaba Mehmet bey, Primli alışta ödenen prim tutarı (işlemiş faiz değil) Eurobond’un bundan sonraki kupon faiz tahsilatlarına paylaştirilirken beyannamede matrahtan indirilecek gider kısmına mı yazılması gerekiyor? Ayrıca bu primin kopon sayısına paylaşımında ertesi yıllarda hangi kurdan indirilmesi gerekmekte? Eurobond alış tarihindeki kur ile mi yoksa ertesi seneki kopon tahsilat tarihindeki kur ile mi dusulmesi gerekiyor?

  • Ali Demir29 Ocak 2022 17:23

    Eurobond alım satımında enflasyon endekslemesi yapılmadan TL bazında ciddi kazanç görünse de, enflasyon endekslemesi yapınca zarar çıkıyor. Bu tarz bir işlemi beyan etmek gerekli mi ? Beyan edilmezse sorun çıkar mı ? Anladığım kadarıyla alım satım zararını beyan etmek zorunlu değil ama zarar beyan edilirse ilerki dönemlerdeki karlardan mahsup edilme şansı var.

  • MB31 Ocak 2022 11:20

    Bu zararlı işlemi GV beyannamesinde bildirmek uygun olur.

  • Pp21 Ocak 2022 10:15

    Merhaba size varlık barışı ile ilgili bir soru sorabilir miyim? Yurtdışı piyasalarda işlem yapmak için interactive brokers LLC sirketinin(yabancı aracı kurum) Türkiye'deki citybank hesabına para gönderdim. Sonrasında aracı kurumda parayı dolara çevirdim ve alimlarimda iyi kârlarim oldu. Merak ettiğim şey işlemi yaptığım kurum yabanci aracı olmasına rağmen Türk iban hesabına para çekip gönderdiğim için vergi barışı'na dahil edilmeme durumum olabilir mi? Teşekkürler.

  • mb23 Ocak 2022 13:41

    Yurt dışındaki paranızı (Interactive brokers LLC sirketinden) Türkiye’ye gönderme aşamasında mevzuata uygun olarak “bildirim formu” ile Türkiye’deki banka veya aracı kuruma beyan yapıp, başvuru formunun bir örneğini aldıysanız varlık barışından yararlanmanız gerekir. Bir de bildirimde yer alan yurt dışı varlıklar 3 ay içinde Türkiye’ye transfer edilmiş olmalıdır.

  • Pp21 Ocak 2022 10:14

    Merhaba size varlık barışı ile ilgili bir soru sorabilir miyim? Yurtdışı piyasalarda işlem yapmak için interactive brokers LLC sirketinin(yabancı aracı kurum) Türkiye'deki citybank hesabına para gönderdim. Sonrasında aracı kurumda parayı dolara çevirdim ve alimlarimda iyi kârlarim oldu. Merak ettiğim şey işlemi yaptığım kurum yabanci aracı olmasına rağmen Türk iban hesabına para çekip gönderdiğim için vergi barışı'na dahil edilmeme durumum olabilir mi? Teşekkürler.

  • MB23 Ocak 2022 14:22

    Türkiye’de faaliyet gösteren aracı kurumun sahipleri yabancılar da olsa TR’deki hesaplardan alınan yabancı hisse senetleri ve yurt dışı varlıklar için yurt dışı varlık barışı söz konusu değildir. Yurt dışı varlık barışının amacı yurt dışında var olan servetin Türkiye’de beyanı ve bunların Türkiye’ye transferidir. Yurt dışındaki paranızı (Interactive brokers LLC sirketinden) Türkiye’ye gönderme aşamasında mevzuata uygun olarak “bildirim formu” ile Türkiye’deki banka veya aracı kuruma beyan yapıp, başvuru formunun bir örneğini aldıysanız varlık barışından yararlanmanız gerekir. Bir de bahse konu bildirimde yer alan yurt dışı varlıklar 3 ay içinde Türkiye’ye transfer edilmiş olmalıdır.

  • mb16 Ocak 2022 12:48

    Evet, beyan sınırında net kazanç yani matrah esas alınır. Beyan tabi gelirin tespitinde alışta ödenen primler düşülür ve varsa aracı kurum komisyonu, hesap işletim ücreti vs de düşülür.

  • TK16 Ocak 2022 20:47

    Teşekkür ederim.

  • TK15 Ocak 2022 21:02

    Merhaba Mehmet bey, güzel yazı için teşekkür ederim. Sorum şu; beyan sınırı matrah ile mi karşılaştırılır?  Primli bir eurobond alındığında itfa zararını kupon faizinden düşmenin mümkün olduğunu yazmıştınız. 257 nolu Gelir Vergisi Genel Tebliğinde bu işlem 'matrah hesabı' olarak geçiyor. Beyan sınırı ile karşılaştırılacak bedel kupon faizi midir, yoksa kupon faizinden kupon başına düşen itfa zararını düştükten sonra kalan bakiye midir?Ben iskontolu eurobond menkul sermaye iradı hesabında kupon faizine itfa geliri eklenerek toplam gelir beyan sınırı ile karşılatırıldığı için burada da kupon başına düşen itfa zararını düşüldükten sonra beyan sınırı ile karşılaştırılması doğru olur diye düşünüyorum ama emin olamadım. Saygılar.

  • Zeynep Bozkurt15 Ocak 2022 12:44

    Orneklerle cok aciklayici bir anlatim olmus Elinizr saglik

  • Ck14 Ocak 2022 19:42

    Eurobond vergisinde her şey, tskler. Deginilmeyen konu kalmamış.

BANKA HİSSELERİ
Hisse Fiyat Değişim(%) Piyasa Değeri
BASIN TOPLANTISI - ETKİNLİK - KONFERANS
Basın Daveti Türkiye Kurumsal Yatırımcı Yöneticileri Derneği 06 Şubat 2020, 09:30

Türkiye Kurumsal Yatırımcı Yöneticileri Derneği (TKYD), 2019 yılında Emeklilik ve Yatırım Fonları performanslarını ve fonlara artan ilgiyi açıklıyor. 06 Şubat 2020...

Tüm Etkinlikleri Göster